السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tuesday, June 22, 2010

Wahai Anak...


Suatu ketika, cendekiawan dan ulama' terkenal Dr Muhammad Iqbal ( 1877-1938 )pernah menceritakan suatu peristiwa yang amat berkesan pada hatinya. cerita cendekiawan yang berasal dari pakistan itu berkisarkan tentang dirinya, ayahnya dan al-Quran.

kata Iqbal..

" saya biasa membaca al-Quran selepas solat subuh, dan ayah selalu mengawasi saya. Bukan saja mengawasi malah ayah juga bertanya, 'apa yang kamu lakukan wahai iqbal?, padahal sudah jelas tahu saya sedang mengaji. saya menjawab, ' saya sedang membaca Quran, ayah'.

" pertanyaan itu ayah selalu ulangi setiap pagi, setiap subuh, selama tiga tahun penuh. Jawapan saya tetap sama.

" Suatu hari saya memberanikan diri bertanya kepada ayah, ' mengapa ayah selalu menanyakan soalan yang sama, padahal jawapan saya juga sama?' Jawab ayah, 'nak, bacalah al-Quran itu seolah-olah diturunkan langsung untukmu.'

" Barulah saya faham mengapa setiap subuh, ayah akan bertanyakan soalan yang sama. Sejak saat itu, saya sentiasa membayangkan seolah-olah al-Quran itu diturunkan untuk saya.

" Saya tidak saja membaca, tetapi juga cuba mengerti. Bukan saja mengerti tapi cuba memahaminya. Tidak setakat memahaminya, saya cuna mengamalkannya. Bukan saja beramalmalah cuba untuk menyampaikan kembali isi al-Quran sebagaimana yang saya faham."

No comments:

Post a Comment