السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Thursday, October 15, 2009

Si Anak Kecil?




Assalamualaikum…dah lma ana x update blog kesayangan ana ni. Alhamdulillah ana baru dpt masa yg agak trluag baru2 ni..
Selepas cuti Raya Aidilfitri baru2 ni byk rumah terbuka di sana sini. Kiranya ana x lepaskan peluang utk jelajah rumah2 terbuka ni. Baru2 ni sempat juga sggah rumah terbuka sempena Aidilftri di rumah lecturer Bahasa Arab ana, Ustaz Wan Badruddin. Sebagai ank pelajar yg soleh dan solehah, kami sekelas (PISMP Pengajian Agama) kenalah hadirkan diri. Kecindan ckit..

Dah selesai ana dan rumate terus meluncur dgn mtor Honda 125 wave ke bndar Sg. Petani utk beli brag keprluan. Singgah sat utk solat Asar di Masjid Abdul Rahman, Sg Petani. Rumate jadi imam dan ana beserta 2 org lg makmum lain sama2 solat berjemaah. Selesai sja solat, ana dapati d sebelah kanan ana seorag budak lelaki (usia ligkugn 6 tahun) baru berwuduk dan terus solat sendirian.

Satu2 persatu gerakan solatnya ana perhatikan. Kemas dan penuh tertib. Seterusnya dia berdoa. Kelihatan agk khusyuk. Selesai menunaikan ‘kewajipannya’ (walaupun solat blm lg diwajibkan atasnya) dia beredar dari masjid. Ana smpat menanyakan namanya. SHAKIB. Sedap namanya.

Apa yg menariknya? Apa yg peliknya? Apa yg pentingnya?

Yang menariknya ialah siapakah anak kecil ni? Siapakah ibu bapanya? Bagaimana ibu bapanya dpt mndidik anak kecil ini shgga dapat menjaga solat dan pergerakan pula solat sgt baik dan dilakukan dgn kerelaannnya sndri tanpa dipaksa sesiapa? Ana mula kagum dgn si anak kecil dan ibu bapanya.

Yang peliknya, kita dpt lihat btpa si anak kecil ini dpt mnjga solatnya sedangkn kita yg telah mukallaf (baligh dan berakal) tidak dpt melakukan apa yg si anak kecil ini dpt lakukan. Malu…sgguh malu…

Lebih malu lagi pabila si anak kecil ini mampu solat berjemaah di masjid. Berapa ramai org sggup melakukannya di zaman ni? Jika ditanya pasti akn dpt jwpn yg sama. ‘kami sibuk’, x sempatlah”. Apakah kita merasakan bahawa amalan kita...bekalan akhirat kita sudah cukup? Cukupkah jika liat utk solat berjemaah di masjid/surau?
Ana teringat akan 1 prstwa yg trjdi zaman Rasullulah. Baginda telah meminta sahabatnya utk mgganti tempatnya ketika hendak solat. Baginda pergi ke rumah2 org yg tidak solat berjemaah (solat di rumah) lalu meminta kayu api utk membakar rumah org2 ini. Jika tdk kerana trfikirkan nasib ahli klrga org yg dibakar rmahnya kelak,pasti bginda akn mmbakarnya. Baginda yg trkenal dgn sikap lemah lmbut sgt marah dgn org yg tidak solat berjemaah.

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Tujuh orang bakal Allah naungi dengan rahmatNya pada hari yang tiada naungan selain naungan-Nya ialah:
1.Penguasaan pemimpin yang adil.
2.Seorang remaja yang mengawali keremajaannya dengan beribadah kepada Allah.
3.Seorang lelaki yang hatinya dipertautkan dengan masjid-masjid.
4.Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, yakni yang keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.
5.Seorang lelaki yang ketika dirayu oleh wanita bangsawan lagi rupawan, lalu ia menjawab: "Sesungguhnya aku takut kepada Allah".
6.Seorang yang mengeluarkan sedekah dan disembunyikan, sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya itu.
7.Seorang yang berzikir kepada Allah Ta'ala di tempat yang sunyi, hingga kedua matanya mencucurkan air mata." (Iman Bukhari & Muslim).

Yg ign ana hglightkan ialah yg ke 3 iaitu, seorang lelaki yang hatinya dipertautkan dengan masjid-masjid. Dengan cara solat berjemaah juga kita akan mnjadi orang yg bakal Allah naungi dengan rahmatNya pada hari yang tiada naungan selain naungan-Nya. MasyaAllah..sgt besar gnjaran-Nya.

Ya Allah, engkau kuatkanlah hati kami agar terus dpt mlksanakn segala perintah-Mu..Kurniakanlah rahmat-Mu. Berkatilah kami ya Allah. Dengan rahmat dan berkat-Mu sahaja kami akan selamat di dunia dan di akhirat.

Yg pentingnya apa pula? Yg pntig ialah kita ambil pgajaran dari kisah si anak kecil ni…

Selesai segalanya kami meneruskan urusan kami yg blum selesai. Sepanjang perjalanan pulang peristiwa ni msh terngiang2 d benak fkiran…ana nak jd org prtma dpt pgajaran sblum ana smpaikn pd org lain.

Allah swt berfirman:
“Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.” (Surah as-Shaaf: 2-3)

No comments:

Post a Comment